Relax bez internetu

14:27

Neviem ako vy, ale ja v poslednom čase čím ďalej, tým viac badám, že napriek tomu, že aj v práci som celý deň za počítačom, doma ho znova hneď zapnem a voľný čas trávim znova pri ňom. Na jednej strane je to fajn, môžem dobehnúť novinky na blogoch či písať vlastné články, avšak predsa len, zdá sa mi, že internet a PC celkovo začína zapĺňať príliš veľkú časť môjho života. Niekedy som veľmi veľa čítala, patrím medzi ľudí, ktorí čítajú naozaj rýchlo, preto som knihy hltala jednu za druhou a ak aj niektorá nebola úplne najlepšia, aj tak som ju dočítala, veď mi to trvalo nanajvýš dva dni. Teraz popri práci a čítaní vecí do školy mi to trvá aj pár týždňov, nanešťastie. Preto som sa pristihla, že si knihy vyberám oveľa pozornejšie a nepustím sa len tak do hocičoho. A niektoré knihy vo mne ostávajú aj dlho po prečítaní a práve s nimi by som sa chcela s vami podeliť. Na trhu je až príliš veľa braku a ak človek nemá veľa času na čítanie, je lepšie  ísť na istotu.

Ešte malá poznámka na margo môjho knižného vkusu. Je veľmi stručná - nebránim sa žiadnemu žánru, skôr idem za zaujímavým nápadom, ideou, ktorá knihu môže odlíšiť

1. The Hundred-year-old man who climbed out of the window and disappeared (Jonas Jonasson, 2012)
zdroj
Knihu uvádzam v originálnom názve, keďže v slovenskom preklade ešte nevyšla (jej vydanie sa chystá na koniec júna, jupí jej, česká verzia je už v predaji). Možno ste už o nej počuli, veľa sa o nej hovorí, tuším som počula aj nejaké šumy o jej sfilmovaní... A všetky tieto oslavné reči a vysoké predaje si táto kniha zaslúži. Už dávno som nečítala niečo tak svieže, zábavné, originálne. Kniha je už podľa názvu o storočnom pánovi Allanovi, ktorý sa jedného dňa rozhodne odísť z domova dôchodcov, akosi sa náhodou dostane ku kufru plného peňazí, popri tom sa vyskytne sa pár vrážd, dokonca stretne aj slona. A popri týchto dobrodružstvách si ešte prečítate aj o naozaj zaujímavom živote, ktorý Allan prežil - očividne sa zaplietol do takmer všetkých dôležitých udalostí 20. storočia. Popravde mi kniha náznakom pripomenula film Forrest Gump, lebo Allan tiež nie je tak úplne obyčajný a veci berie veľmi svojsky. Plus je tam podobne tiež veľa narážok na historické osobnosti, udalosti a svetových lídrov. Každopádne, je to skvelá kniha, zábavná, odľahčená a ak si ju chcete prečítať v angličtine, tiež sa nemusíte báť žiadnych zložitých slovných zvratov. Na Amazone ju zoženiete za pár libier, ale dá sa kúpiť napr. aj cez Martinus, v českej aj anglickej verzii (tá slovenská sa zatiaľ dá len predobjednať).

2. Metro 2033 (Dimitry Glukhovsky, 2010)
zdroj
Nikdy by som nepovedala, že práve mňa nadchne postapokalyptické sci-fi, verte tomu, sci-fi literatúre sa zvyknem vyhýbať. A predsa sa stalo. Dej knihy sa odohráva v Moskovskom metre (ak ste nikdy nepočuli o Moskovskom metre a neviete si predstaviť, čo je na ňom také špeciálne, pozrite sa napr. tu), ktoré sa po nukleárnej vojne stalo posledným útočiskom pár stovák ľudí. Na povrchu je nielen neskutočne vysoká radiácia, ale aj množstvo zmutovaných tvorov, ktoré sa po katastrofe vyvinuli. V knihe sledujete osud mladého Arťoma, ktorý sa vydáva naprieč celým metrom, aby splnil misiu od záhadného Lovca a zachránil svoju stanicu i metro pred blížiacou sa hrozbou. Ja viem, teraz si hovoríte, aká blbosť, prečo by som už len čítala takúto somarinu. Ale akokoľvek to znie divne, táto kniha vás doslova vtiahne. Aj keď je to sci-fi, má v sebe trpkú príchuť reálnosti, nie je to nič typu Star Wars, u tejto knihy si stále budete hovoriť: "Čo ak...". Je to kniha dobrodružná, ale aj psychologická, odhaľuje mysle ľudí, ľudský strach i jeho základné pudy prežitia. Mňa táto kniha naozaj fascinovala, a to viem tak, že na ňu myslím aj niekoľko mesiacov po jej prečítaní. Ostala v mojej hlave. Takže aj keď sa bežne takémuto typu beletrie vyhýbate, odporúčam odhodiť predsudky a spraviť výnimku. 

3. Majster a Margaréta (Michail Bulgakov)
zdroj
Nakoniec trocha klasiky taktiež od ruského autora. Táto kniha sa opisuje ťažko, povedala by som, že je pre trochu náročnejšieho čitateľa, určite to nie je žiaden Harry Potter :). Ja osobne nemám talent na opisovanie ani len jednoduchších dejov, preto sa tomu radšej vyhnem. Ale povedala by som, že táto kniha patrí medzi tie, ktoré dokážu rozoberať vážne témy veľmi nadľahčene, s iróniou a vtipom. Ústrednou postavou okrem Majstra a Margaréty je sám Satan pod menom Woland. Kniha spája myšlienky o náboženstve, ľuďoch, spoločnosti... (Ja viem, je to veľmi úbohý popis deja, skúsiť môžete napr. tu.)  Ak máte radi menšie knižné výzvy, určite sa do nej pustite. Samozrejme, kniha by na 100% podľa učiteľov literatúry mala nejaký prudký hlboký zmysel, ale ja sa na také veci nechytám, myslím, že to presne vystihuje tento meme obrázok. :D

Čítali ste niektorú z týchto kníh? Čo by ste mi odporučili vy?

Vaša Nikavero

Môže sa vám tiež páčiť

5 komentárov

  1. jo nesbo - snehuliak :) moja prvá a určite nie posledná detektívka <3

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Čítala som Majstra a Margarétku, aj som bola na skvelom divadelnom predstavení na motíve tohto románu. A to píšeš v úvode je žiaľ pravdivé aj u mňa. Človek je až donútený každý deň sedieť za počítačom. Odpoveď na mail všetci očakávajú ihneď. Navyše ak má človek koníček blog, tak sa počítaču nevyhne:/ Ale myslím, že s pribúdajúcim slniečkom sa budem snažiť počítaču vyhýbať:D
    alliknowaboutcosmetics.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Presne vo vsetkom s tebou suhlasim, mam to rovnako, v poslednom case stale cumim len do pocitaca, knizky som volakedy hltala jednu za druhou a teraz nic nestiham, jednu citam aj mesiac-dva... Takze dakujem za tipy :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. kniha od Jonassona ma zaujala:) určite sa na ňu pozriem, ale zaujalo ma že tú knihu prirovnávaš ku filmu gumpa...knihu si nečítala? ak nie tak odporúčam. Film bol síce výborný, ale na knihu nemá. Slovník, humor, udalosti, pohľad z iného uhla:) jednotka aj dvojka;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nečítala, ale rozhodne sa na ne pozriem! Film je moja srdcovka, videla som ho snáď 15 krát :)

      Odstrániť

Náš Fejsbučik

Kto nás rád číta