Hľadám prácu (časť druhá) - osobné tipy a skúsenosti

8:30


A som tu aj s druhou časťou článku o pracovných pohovoroch a hľadaní si zamestnania. Dnes vám poviem niečo o samotných stretnutiach s personalistami a potenciálnymi nadriadenými – ako to prebiehalo u mňa a čo podľa mňa zabralo.


·       Z mojich skúseností by som povedala, že ozvať by sa vám mali približne do týždňa. Jasné, niekedy to trvá aj dlhšie a niekedy sa vám ozvú aj po značnom čase (zväčša podľa mňa preto, že predchádzajúci kandidáti padli), ale mne takmer stále zavolali do pár dní od zaslania životopisu (niekedy to trvalo aj menej ako deň).


·       Veľkým benefitom je, ak máte na pohovory čas a teda sa viete prispôsobiť. Mne na jednu zaujímavú ponuku dali na výber len jeden termín a keď som ho kvôli vyťaženosti odmietla, povedali, že mám smolu, lebo iný termín nemajú k dispozícii. Ale nie vždy je to tak a na výber vám dajú aspoň niekoľko dní/časov.


·     Takmer každá spoločnosť má prvý pohovor v telefonickej forme. U mňa niektoré tieto pohovory trvali 10 minút a niektoré takmer hodinu. Vždy si otestovali angličtinu (keďže drvivý počet pozícii, na ktoré som sa hlásila malo AJ ako primárny jazyk) a pýtali sa na relevantné skúsenosti k danej pozícii, školu, špecifické momenty v práci atď. Často sa vyskytovala otázka prečo – prečo chcete pracovať v danej firme, prečo ste si vybrali odbor, ktorý ste študovali, prečo ste odišli z predchádzajúceho zamestnania a podobne. Asi to tak nebýva všade, ale mne hneď na konci každého telefonického interview povedali či ma pozývajú aj na osobné stretnutie.

 
zdroj

·       Ak si máte možnosť vybrať čas pohovoru, určite si vyberte doobedňajší termín. Ja som bola asi na dvoch pohovoroch o tretej poobede a bolo to strašné, mala som neskutočný útlm a vôbec mi to nemyslelo.


·       Na pohovor sa pripravte. To je bez pardónu. Pozrite si stránku spoločnosti, kto sú, o čo im ide, aké sú ich vízie, hodnoty a podobne. Odporúčam sa tiež zamyslieť nad tými najklasickejšími pohovorovými otázkami: prečo chcete pracovať v danej spoločnosti, akým môžete byť pre danú spoločnosť prínosom, aké sú vaše najsilnejšie vlastnosti, i to, v ktorých sa ešte potrebujete zlepšovať (tu sa snažte byť diplomatickí, teda skúste nájsť nejaké vaše negatívne vlastnosti, ktoré sa dajú prezentovať v pozitívnom svetle. Častou otázkou je aj to, čo vás motivuje v práci alebo kde sa vidíte za 5 rokov. Dobre zvážte, čo na tieto otázky odpoviete, mám pocit, že majú pri rozhodovaní veľkú váhu. Nie je nič horšie, ako pri takýchto otázkach ostať úplne zarazený, akoby vás nikdy nenapadlo, že sa to môžu na pohovore pýtať.

 
zdroj

·      Čo sa týka oblečenia, ja som za klasickú eleganciu, nemusíte prísť v kostýme, ale rifle, šortky by som nechala doma. Mojou stratégiou bolo byť oblečená vhodne, ale vyniknúť – napr. som klasickú kombináciu čiernej puzdrovej sukne a košele doplnila výraznejším náhrdelníkom, alebo som zvolila vzorovanú sukňu. Ale aj tu záleží na konkrétnej pozícii, myslím si, že na niektorých kreatívnejších miestach by sa moje outfity považovali za príliš konzervatívne.


·     Kedy prísť? Ja som si veci plánovala tak, aby som sa už 5 minút pred začiatkom pohovoru hlásila na recepcii vo firme, kde som daný pohovor mala. Skôr by som nechodila, nerobí to podľa mňa najlepší dojem, a potom tam aj tak niekde na recepcii čakáte ako truľo. 5 minút je podľa mňa tak akurát na to, aby ste si trochu vydýchli, zorientovali sa a psychicky sa trošku pripravili. Ak nastanú nepredvídané okolnosti a budete meškať, zavolajte tam a ospravedlňte sa (kontaktné informácie by sme mali mať vždy pripravené, človek nikdy nevie, ja som raz 15 minút len blúdila a hľadala budovu, keďže ju nemali dobre označenú).


·      Usmievajte sa a už od začiatku s personalistom alebo ďalšími zúčastnenými osobami komunikujte, niekedy ľady prelomí aj pár zdvorilostných fráz o počasí.


·       Počas pohovoru buďte vecní, odpovedajte na to, čo sa pýtajú, uistite sa, že rozumiete otázke a odpoveď si premyslite. Určite sa cení kreativita a vaša vynaliezavosť, mňa sa častokrát pýtali čo by som robila v rôznych modelových situáciách a tam sa naozaj hodí, keď pohnete rozumom, keďže na takéto otázky sa nedá pripraviť.


·      Momentálne sú dosť „v móde“ aj rôzne assesment centrá, skupinové testy a aktivity. Tých som sa veľa nezúčastnila, a preto vám nebudem tvrdiť, že nejaká moja stratégia bola úspešnou. Ale vo všeobecnosti, pri testoch som sa snažila odpovedať, aj keď som možno nevedela úplne konkrétnu odpoveď, ale uviedla som tam aspoň, ako nad danou otázkou uvažujem a ako by som ju riešila (samozrejme, nedá sa to aplikovať na každý typ otázky). Pri skupinových aktivitách som tiež zvolila moju typickú cestu – pozerať sa na veci pozitívne, hľadať riešenie, aj keď na prvý pohľad nie je zjavné, usmievať sa, komunikovať.

 
zdroj

Na záver už len jedno moje pozorovanie. Ak sa mi daná pozícia nepozdávala, ľudia, s ktorými som mala pohovor boli divní alebo sa mi celkovo pohovor nezdal v pohode (a pozíciu by som pravdepodobne odmietla), z takej pozície sa mi ani neozvali naspäť, prípadne mi zaslali negatívnu odpoveď. Naopak, ak ma pozícia nadchla a do pohovoru som dala všetko, vždy ma zatiaľ posunuli do ďalšieho kola/alebo dokonca aj priamo ponúkli pracovnú pozíciu.


Rozhodne som zvedavá na vaše skúsenosti, budem sa opakovať, ale nechcem tvrdiť, že tieto moje tipy sú univerzálne platné dogmy, ktoré sa dajú použiť všade. Celé je to z pohľadu absolventa humanitného odboru, ktorý nie je obsahovo 100% vyhranený, určite sa inak pozerá na technickú alebo inak odbornú pozíciu (myslím niečo v štýle lekár, technik a pod.). Ale určite niečo platí všade – a to pozitívny prístup :). Verte si a dajte do toho všetko!


Vaša Nikavero

Môže sa vám tiež páčiť

3 komentárov

  1. naozaj dobrý článok!!! :).

    Kejmy ♥.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekne si to všetko zhrnula, ja som bola nedávno u nás v škole na jednej prednáške, ktorú síce viedla osoba, ktorá pracuje vo farmaceutickej spoločnosti, ale taktiež sa to týkalo toho, ako by mal správne prebiehať pohovor a ako sa na neho pripraviť. Povedali nám tam skoro všetko, čo si tu napísala aj ty, takže myslím, že týchto vecí sa oplatí držať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Wáu, tak toto sú veľmi dobré a užitočné rady. Určite si z nich niečo zoberiem. A tie obrázky, haha :)

    ℓα ℒιcσrηe - ℒa vie est ℓa petite ℓicorne.

    OdpovedaťOdstrániť

Náš Fejsbučik

Kto nás rád číta